Para Além da Memória Conhecida

Porto, Portugal (2014)

Curadora: Rita Breda

Galeria: Espaço Mira

Direcção Artística: José Maia

Assistente de Galeria: Diogo Ludero Almeida e Patrícia Barbosa

Vídeo: Diogo Ludero Almeida e Pedro Pacheco

Press Officer: Joana Martins

Design Gráfico: [FOCUS] Inês Oliveira e Joana Ferreira

Residência Artística: 26 de Junho 2014 a 18 de Julho 2014

Exibição: 19 de Julho 2014 a 30 de Agosto 2014

Apoios: Universidade do Porto, ProtfolioBox, FlexGarden e Espaço Mira

Fotografia: Pedro Nuno Pacheco

 

 

“Para Além da Memória Conhecida” é um projecto curatorial que teve como intenção proporcionar o trabalho co-autoral entre artistas e arquitectos com o intuito de impulsionar a experimentação, a colaboração e a partilha de ideias - que saiam da sua zona de conforto.

A premissa era simples: um pequeno armazém tradicional por recuperar, na zona mais pobre da cidade, numa pequena rua desamente povoada por residências operárias precárias do virar do século, e três duplas de artista(s)/arquitecto(s), desconhecidos entre si. Foram convidados jovens nascidos depois da década dos oitenta, a trabalharem num contexto de crise profissional generalizada, visto representarem eles próprios as vozes alternativas e emergentes. Era importante que conhecessem, habitassem e trabalhassem na cidade bem como representassem perspectivas distintas.  

Não se tratou de desenhar uma cartografia ou traçar um mapa metodológico específico de cada profissão mas abrir diálogos.

Nesse sentido o projecto conheceu três momentos. Tomou a forma de residência artística para se acompanhar o trabalho colaborativo: a que se seguiu a exposição no sentido de dar forma aos projectos e incluir a recepção do público e o seu contributo; finalmente, uma conversa, para se registar em primeira mão, o feedback da experiência por parte das equipas.

Namoradeira by José Oliveira and Fala Atelier

José Oliveira and Fala Atelier set from a traditional element to present “Namoradeira”, a sculpture/ installation that establishes a relationship between shape and function configuring a space between public and private, of tension that however invites sharing, forcing proximity and visual contact lost on the digital area.

Through sound (hidden within the bricks) conversation and interaction are induced. A reflection on topicality is presented, a society based on work and cast distinction; the sculpture is built with one single multiplied element that constitutes the different layers overlapped and needed to grant it consistency.

“Reparámos nas conversas que fomos tendo que tínhamos interesse na relação espaço interior e exterior, espaço público e privado, e o elemento da namoradeira (tradicional português) está num ponto intermédio.” José Oliveira

“Todo o processo andou à volta de como e o que haveríamos de fazer, houve sempre este diálogo, e precisamente este tema de diálogo, de provocar diálogo, esteve sempre presente.” Fala Atelier

07_Memoria07_Memoria

“A perspectiva da arquitectura vai num sentido, do artista plástico vai noutro, mas percebemos como nos econtrar.” LIKEarchitects

Two hundred papers sheets were folded representing lives that are at standby, unread histories or not fully lived. “Um Quarto” is the proposal from the artists Jérémy Pajeanc and Maria Trabulo with LIKEarchitects and Mariana Pestana, that dwelled on the reality of precarious housing within the area of Campanhã.

This installation shapes a barrier in space, although easily transcended. It invites the visitor to come closer in hopes of a more attentive look towards the problem of precarious housing and homelessness. Two hundred is the value that transforms this temporary and provisional condition and allows the conquest of a space of their own, a place to call home.

“There were clear differences in our modus operandi as well as ways of thinking but that didn’t cause any problems, quite the opposite, it helped us solve and find the fastest way to where we were aiming to go (…) it was a project that I enjoyed and left me wishing for more.” Maria Trabulo

During the artistic residency they met a resident that lived in a inn for several years, through the Social Insertion Income. After missing a month’s rent payment, he was evicted and lived on the street. Recently, he was accepted in the unsanitary annexes of a new inn for 120€ a month. In order to switch to a more dignified room, he must pay the first month in advanced, worth 200€, value which he is unable to gather because the small amount he receives goes straight to the rent of the annexes. Like him, many other live permanently in emergency habitational models.

Felícia Teixeira and João Brojo + FAHR 021.3 proposed a provocation through out of context repetition of the reality found at the exhibition space. “Out of space experience” results on the seizure and perusal made by the group of the current state of the old fabric warehouse. The mirrorless reflection and the mirrored light configures a parody through usually drawing associated elements, a tool used by artists and architects alike - the easel - causing an odd and apparent space experience, even though all its elements are easily recognizable.

“Encontrámos um ponto em comum naquilo que gostamos de explorar e de trabalhar e ao mesmo tempo procurámos no espço algo que pudessemos materializar (...) Em comum temos o facto de explorarmos o reflexo (...) no final temos o reflexo na obra mas o nosso reflexo também.” João Brojo and Felícia Teixeira

“Fizemos um trabalho que não teríamos feito sozinhos, foi portanto uma oportunidade.” FAHR 021.3

Our intention was to create a platform for the exchange of latent desires within contemporary architecture and art practices, to promote the possibility for different means of communication, and, perhaps, to imagine future modes of cultural production and collaboration.